2017 rugpjūčio 21, Pirmadienis M. Daukšos g. 34, Kaunas


LAUKNEŠĖLIS KELIONEI: SVARBU NE KAIP, O KĄ PASAKYTI

Autorius: Dalia JUŠKIENĖ
Šaltinis: Kauno diena, 1997-11-21

Režisieriaus Vytauto Balsio kūrybinis "bagažas" - ne tik 10 jo pastatytų spektak1ių. V.Balsys prisipažįsta, kad gyvenimas jį "įvėlė" ir į masinių renginių industriją. Įdomu buvo išmėginti savo jėgas, pasak jo, "kompiuterinėje režisūroje", suteikiant veidą madų šou "In Vogue", kai reikėjo matematiniu tikslumu "suvesti visas sroves", kad įvyktų renginys ir reginys. Kitas pasaulis, į kurį V.Balsys pateko tarsi metęs iššūkį sau, pakankamai išsunkia, tad, be abejonės, po to norisi grįžti prie kertinių dvasios gyvenimo dalykų: knygų, dramaturgijos, amžinųjų temų. Iš režisūrinių darbų didžiojoje scenoje pats V.Balsys labiausiai vertina spektaklius Kauno dramos teatre - "Erelnyčia" "Iš sliekų gyvenimo", "Grįžimas namo". Didžioji scena šį režisierių labiausiai vilioja, nors čia kartais pajunta fabrikinę priklausomybę, kuri turi ir savų privalumų, ir savos rutinos. 0 pastarasis V.Balsio darbas nuvedė į mažąją sceną, kuri, režisieriaus teigimu, dar tik rašo paraišką į teatrinę sistemą. Lapkričio 20-22 dienomis Kau- no mažajame teatre premjera - V.Balsio režisuotas spektaklis "Arkliai pacientai" pagal P.Šaferio pjesę "Eqvus". Ši anglų dramaturgo pjesė V.Balsio akiratyje buvo jau seniai, tačiau anuomet, norint statyti užsienio dramaturgiją, reikėdavo gauti TSRS kultūros ministerijos "palaiminimą". Taigi kūrybiniuose planuose "Eqvus" turėjo "pagu1ėti" iki geresnių laikų... Sumanymui liko ištikimas iki šiol, nes V.Balsį 1abiausiai domina gera dramaturgija. Tiesa, nelengva buvo adaptuoti šį didžiulį draminį veikalą kamerinei sceninei ap1inkai. Pakeis tas ne tik pavadinimas - "Arkliai pacientai" bet ir atlikta teksto redakcija, pasak V Balsio, pakeisti dramaturginiai akcentai: - Man teatras su dabar taip madingais režisūriniais triukais yra nebeįdomus. Aš dažnai gal ir šiurkščiai įvertinu, kad tai tarsi paveikslėliai kvai1iams, kurie negali skaityti. Teatras nutolo nuo pačios dramaturgijos, nuo teksto, jį tarsi aplenkė emocionalus mąstymas. Jame tapo svarbu ne ką pasakyti , o kaip pasakyti - išpažino savo nerimą režisierius, apsisprendęs pastatyme atskleisti emocionalųjį šios pjeses klodą. Kamerinėje įtampoje – emocionalaus mąstymo lauke atsiveria labai nekasdieniški dalykai. Pagrindinis pjesės įvykis tragiškas: dirbantis arklidėse berniukas šešiems arkliams išdūrė akis. Daktaras, tirdamas šį berniuką, jo aplinką, patiria - berniukas tėra atsitiktinumo auka Jei visuomenė neparems jo, jis gali būti sutryptas, panaikintas, tuo pačiu ir tas gražus vidinis pasaulis, kurį netikėtai atskleidžia daktaras. Kas yra normalu šiame laike, kur išsigelbėjimas – tai klausimai ne ti pjesės herojams, turintiems spręsti dilemą. Daktaras irgi prieš ją atsiduria: prasmingai atlikdamas kasdienines pareigas jis pamato, kaip beprasmiškai eina laikas, lyginant jį su turtingu vidiniu paciento gyvenimu. Pjesė, kaip ir kiekvienas spektaklis, neišrašo “recepto”, jį kiekvienas žiūrovas turi atrasti pats sau. Naudodamasis mini minimaliom režisūrinėm priemonėm V.Ba1sys sutelkia dėmesį į žmonių tarpusavio santykius, spektaklio naštą patikėdamas aktoriams. - Aš labai rizikavau - sėkmė šiuo atveju priklauso nuo aktorių darbų, o režisierius turi būti labai atsargus, kad nenukryptų į kraštutinumus : arba "perspaustų" aktorius, arba neišnaudotų jų galimybių. Mano pasirinkimas buvo labai tikslus - profesionalūs aktoriai G.Adomaitis, R.Račkauskas, R.Dominaitytė, R.Sataitė, S.Jačėnas pasirodė esanti puiki komanda, - vertina pats spektaklio statytojas. Didžiuliai talkininkai kuriant spektaklį buvo kompozitorius G.Zujus, teatrui atrasta scenografiją sukūrusi dailininkė J.Rekevičiūtė. Darbas scenoje V.Balsiui yra tarsi nesibaigianti kelionė į teatrą, kai su bendraminčiais einama vis į naują vyksmą, išgyvenimus. Režisierius juokauja: anksčiau patirdavo tiesioginius kelionės nuotykius intensyviai keliaudamas po Europą, dabar jo kelionės labiau transcendentinės - per knygas, per dramaturgijos kūrinius. Puiku, jei tos kelionės atveda ne į akligatvį: būtinybę daryti tai, ką reikia, o ne tai, ką nori. Pastaroji premjera šia prasme papildė dvasios atgaivai skirtų darbų sąrašą. 0 kur teatras nuves toliau? V.Balsys dar ne norėtų įvardyti, bet šiuo metu vyksta derybos su VAOBT administracija, siūlančia jam drauge su austrų režisiere statyti "Vienos kraują". Ir vėlgi tas kelionės šauksmas - noras pasinerti į kitą patirtį, kitą erdvę.

 
© Kauno mažasis teatras. Visos teisės saugomos.