2017 rugpjūčio 21, Pirmadienis M. Daukšos g. 34, Kaunas


INTYMIAUSIOS MOTERŲ PASLAPTYS - IŠ VYRŲ LŪPŲ

Autorius: Vida SAVIČIŪNAITĖ
Šaltinis: Lietuvos rytas, Savaitgalis, 2003-03-21, Nr.12(269)

Kaunietis režisierius sukūrė intriguojantį spektaklį pagal skandalingą pjesę

Pjesė juokina ir šiurpina

Kauno mažasis teatras ruošiasi premjerai pagal vieną skandalingiausių šiuolaikinės dramaturgijos veikalų.

Penktadienį ir šeštadienį čia bus rodomas spektaklis intriguojančiu pavadinimu "Katytė "P".

Premjera sukurta pagal amerikiečių dramaturgės Eve Ensler pjesę "Vaginos monologai".

Režisierius Vytautas Balsys sugalvojo savą scenarijų ir spektaklį pavadino "Katytė "P".

Vieniems juoką iki ašarų, kitiems pasibaisėjimą kelianti E.Ensler pjesė pastaraisiais metais Vakarų pasaulio teatruose išgarsėjo kaip šokiruojanti smurtą patyrusių moterų išpažintis.

Pirmoji lietuvė, vaidinusi šioje pjesėje, buvo Londone gyvenanti Ingeborga Dapkūnaitė.

"Vaginos monologų" komandoje ją matė Didžiosios Britanijos žiūrovai.

Lietuvoje ši pjesė taip pat keliauja per režisierių bei aktorių rankas.

Neseniai režisierius Jonas Vaitkus sukūrė pirmąją lietuvišką "Vaginos monologų" versiją, tik ne teatre, o radijuje.

"Vaginos monologus" Lietuvos radijo klausytojams vaidino aktorės Dalia Storyk, Adrija Čepaitė ir šiuo metu Kenijoje gyvenanti Eglė Aukštakalnytė-Hasen.

Pastaroji aktorė tikino, kad dėl tokios aktualios temos buvo verta į repeticijas Vilniuje atvykti net iš Afrikos.

Balandžio pabaigoje "Vaginos monologų" premjera numatyta ir Lietuvos rusų dramos teatre.

Istorijos ant motinos kelių

Moterų problemos ir moterims aktorėms skirtą pjesę režisierius V.Balsys perdarė savaip, pavadino "Katytė "P" ir atidavė vaidinti keturiems vyrams.

- Kodėl keitėte pavadinimą, kuris tarsi savaime garantuoja spektaklio populiarumą? - paklausiau režisieriaus V.Balsio.

- Pati E.Ensler pjesė manęs nelabai domina. "Vaginos monologus" ėmiau tik kaip temą apie amžiną norą grįžti namo, atsisėsti ant mamos kelių ir klausytis suaugusiųjų kalbų, kurios paprastai nuo vaikų slepiamos.

Aš nuo pat mažens prisimenu, kaip kaimynės pasakodavo kažkokias baisias istorijas, savo išgyvenimus, meilės nuotykius, kaip kažką slėpdavo nuo manęs, kažko nepasakydavo.

Tos jų paslaptys man būdavo ir baisios, ir labai juokingos. Suaugusieji visada sugalvodavo keistus tų paslaptingų dalykų pavadinimus, tarsi vaikas to nesuprastų. Todėl tuos juokingai liūdnus prisiminimus apie vaikystę pavadinau "Katyte P".

Protestas prieš paslaptis

- Užsiminėte, kad pati pjesė jūsų nedomina. Kas tuomet tapo tekstiniu spektaklio pagrindu ir kas yra naujojo scenarijaus autorius?

- Autorius esu aš. Mano spektaklyje visiškai pakeista E.Ensler pjesės struktūra, atsirado naujų intarpų.

- Kodėl atvirumu bei intymumu šokiruojančius moterų tekstus jūsų spektaklyje "Katytė P" kalbės vyrai?

- Čia vaidina Donatas Šimukauskas, Ramūnas Šimukauskas, Saulius Bagaliūnas ir Audrius Baniūnas. Kodėl vyrai? Kaip mūsų vaikystės laikais, dabar berniukai amžinai gvildena suaugusiųjų temas. Kiemuose arba tarpuvartėse šnabždasi, kikena, "žvengia".

Tai lyg protestas prieš paslaptį.

- O gal "Katytė P", kaip pažintis su temomis, kurios paprastai slepiamos nuo vaikų, skiriama paaugliams?

- Visa tai yra suaugusiems, bet tikiuosi, kad bus įdomu visiems. Keturių žmonių pasakojimą, girdėtų istorijų prisiminimus stengiamės išreikšti visomis įmanomomis priemonėmis - ir žodžiu, ir etiudais, ir spektaklio dailininkės Ingos Kažemėkienės sprendimais.

Rojus kvepia P.P.Rubensu

- Viena, kai apie savo intymias problemas kalba moterys, ir visai kita, kai tas pačias temas interpretuoja vyrai. Ar nėra vulgarumo pavojaus?

- Mūsų scenoje nėra vulgarumo - tam yra teatro priemonės.

Tai, ką mes kalbame, yra taip baisu, kad net juokinga. Prisiminkime Balio Sruogos "Dievų mišką", kur baisūs dalykai susipynę su juokingais.

Spektaklio temą apibūdinčiau tekstu iš pjesės: "Kuo kvepia rojus". Vaikystėje įsivaizdavau, kad rojuje susitiksime visi, o tetos ir mamos bus kaip iš Peterio Paulo Rubenso drobių. Visi stori, ramūs, o vaikai - kaip angelai.

- Kaip apibūdinate keturių vyrų, kurie kalba "Vaginos monologų" tekstais, personažus?

- Vardų jie neturi. Tai - pingvinai. Naudoju savo mėgstamą vokiečių grupės "Penguin Cafe Orchestra" ("Pingvinų kavinės orkestras") muziką.

Grupės pavadinimas padiktavo spektaklio sumanymą, kad apie moterų paslaptis pasakotų ne moterys, bet kas nors kitas.

Į temą pažvelgta kitų akimis. Gali tai daryti vyrai, o gali pasakoti ir lėlės.

Klausytojai reaguoja įvairiai

"Vaginos monologai", kurie davė postūmį kauniečių spektakliui "Katytė P",- penkiasdešimtmetės dramaturgės ir feminizmo aktyvistės E.Ensler pjesė, paremta įvairaus amžiaus ir tautybių moterų pasakojimais apie savo lytį, o iš tiesų - apie nelengvą moters likimą.

Tai labai atviras ir šokiruojantis kūrinys, vieniems keliantis susižavėjimą, kitiems - pasibaisėjimą. Tačiau visi, kurie jį išgirsta leipsta iš juoko.

Pjese E.Ensler nori padėti moterims atsikratyti gėdos ir drovumo, kuris joms asocijuojasi su jų kūnu ar lytimi, paskatinti atskleisti savo moteriškumą ir imtis atsakomybės už savo likimą.

Vaikystėje patyrė smurtą

"Nežinau, kodėl buvau pasirinkta aš,- rašo E.Ensler apie prieštaringai vertinamo kūrinio atsiradimo aplinkybes.- Paauglystėje aš niekada nesvajojau tapti "vaginos ledi", kaip dažnai esu pavadinama sausakimšose batų parduotuvėse.

Aš neįsivaizdavau, kad kada nors diskutuosiu apie vaginą pokalbių šou tokiose vietose kaip Atėnai Graikijoje, skanduosiu žodį "vagina" su keturiais tūkstančiais pašėlusių moterų Baltimorėje ar viešai patirsiu 32 orgazmus per vieną naktį. Tokių dalykų aš neplanavau.

Šiuo požiūriu nemanau, kad labai daug nusipelniau "Vaginos monologams". Tai jie mane užvaldė".

E.Ensler primena pokalbį su vyresne moterimi ir jos paniekinamus žodžius apie savo lyties organus. Tai dramaturgę sukrėtė ir paskatino pasidomėti, ką apie tai mano kitos moterys.

"Iš pradžių jos nebuvo linkusios kalbėti, truputį drovėjosi,- rašo E.Ensler "Vaginos monologuose".- Bet jei jau moterys prabyla, jų nebesustabdysi".

Pati E.Ensler vaikystėje patyrė tėvo seksualinį ir fizinį smurtą. Vėliau, anot jos pačios, buvo linkusi į ekshibicionizmą, garsėjo pastangomis šokiruoti aplinkinius ir troško surasti savo kelią atgal į vaginą.

Apklausė per du šimtus moterų

"Vaginos monologų" ištakos - praėjusio amžiaus dešimtojo dešimtmečio pradžia. Tuo metu 40-metė mažai kam žinoma autorė E.Ensler pabandė parašyti dokumentinio žanro pjesę - toks žanras kaip tik darėsi madingas.

Ji pakalbėjo su daugiau kaip dviem šimtais moterų iš viso pasaulio ir, remdamasi šiais interviu, sukūrė draminį monologą - pjesę apie moters kūno gyvenimą.

Pjesėje buvo epizodų apie pasisekusį ir nevykusį seksą, išgydomas ir neišgydomas ligas, sėkmingus ir nesėkmingus gimdymus bei daugybė fantazijų tema "Kaip aš matau savo vaginą ir kaip mano vagina mato pasaulį".

Nesutiko keisti pavadinimo

Iš pradžių E.Ensler pati skaitydavo savo pjesę mėgėjų teatruose. 1996 metais ji atvyko į Niujorką ir "Vaginos monologus" ėmė vaidinti mažame nekomerciniame teatre "Spot" bei gatvės kavinėse. E.Ensler bandė prasibrauti į Brodvėjaus teatrus, bet prodiuserius apimdavo siaubas, vos žvilgtelėjus į jos pjesę.

"Pakeisk pavadinimą, sakydavo jie,- prisimena E.Ensler.- Ar tu kuoktelėjai?"

Užuot pakeitusi šį pavadinimą, E.Ensler pradėjo plačią "Monologų" reklamos kampaniją.

Po kiekvieno spektaklio ji prašydavo moterų pasidalyti mintimis apie savo vaginą, o vėliauimdavo įkalbinėti jas įsitraukti į judėjimą už moterų, nukentėjusių nuo prievartos, teises.

Grupė aktyvisčių, dirbusių kartu su E.Ensler, siuntinėjo šūsnis reklaminių lapelių į studentų miestelius ir klijavo "Monologų" afišas ant Centrinio parko suolelių.

Pati E.Ensler tuo metu "dirbo" su garsenybėmis.

Po ilgų diskusijų jai vis dėlto pavykdavo įtikinti žvaigždes, kad ji vadovauja masiniam judėjimui, ginančiam moteris nuo smurto, ir kad tiesiog šventa garsios aktorės pareiga žiūrovams perskaityti "Vaginos monologus".

Atlikėjos - garsenybės

Įtraukusi į savo šou feministinėms pažiūroms pagarsėjusią aktorę Jane Fondą, E.Ensler įkalbino prodiuserius parodyti "Vaginos monologus" viename Brodvėjaus teatrų Niujorke.

Tada "Vaginos monologai" ir pradėjo savo žygį per pasaulį. Dabar jie vienu metu rodomi daugiau kaip šimte profesionalių teatrų įvairiausiose šalyse.

Nuo 1997 metų trijų dalių "Vaginos monologus" vaidina trys aktorės. Spektaklyje jau pasirodė daugybė ne tiktai aktorių, bet ir popscenos, mados podiumo žvaigždžių, nebijančių atvirai kalbėti apie seksą.

Tarp jų - Glenn Close, Meryl Streep, Oprah Winfrey, Brook Shields, Jerry Hall, Naomi Campbell, Dannii Minogue, Susan Sarandon ir net buvusi Niujorko mero Rudy Giuliani žmona Donna Hanover.

Dėl D.Hanover dalyvavimo vis dar kontraversiškai vertinamoje pjesėje provokuojančiu pavadinimu sklando įvairių nuomonių.

Vieni komentatoriai sako, kad tai buvęs moters pasyvios agresijos gestas, siekiant sutrikdyti skirtis nutarusį vyrą.

Kitų šaltinių teigimu, D.Hanover sutikimas vaidinti "Vaginos monologuose" kaip tik tapęs parankiu pretekstu R.Giuliani paspartinti skyrybų procesą.

Pati D.Hanover sako, kad šis vaidmuo buvęs paprastas žingsnis profesinei karjerai praturtinti.

Pirmeivė - I.Dapkūnaitė

Tarp daugybės garsių "Vaginos monologų" skaitovių yra ir Didžiojoje Britanijoje gyvenanti lietuvių aktorė Ingeborga Dapkūnaitė.

Londono "New Ambassadors" teatre pastatytame spektaklyje lietuvė monologus skaitė su popžvaigžde Mel B. iš merginų grupės "Spice Girls" ir garsia britų aktore Rhona Cameron.

"Mūsų trijulė nuostabiai sutaria. Geri santykiai tarp mūsų labai svarbūs scenoje, nes spektaklis pagrįstas trijų moterų monologais",- pasakojo Ingeborga.

Vienas I.Dapkūnaitės skaitomų monologų - koncentracijos stovyklose išprievartautų Bosnijos merginų ir moterų išpažintys.

Aktorės nuomone, spektaklio sėkmę lėmė jo universalumas.

"Vaginos monologai" patinka abiejų lyčių žmonėms, įvairiausių rasių, religinių įsitikinimų ir seksualinių pažiūrų atstovams, nes juose atvirai kalbama apie daugeliui aktualias problemas.

Rimtos temos šiame spektaklyje meistriškai supinamos su komiškais pasišaipymais iš seksualinių prietarų.

"Linksmiausia spektaklio vieta yra R.Cameron vaizduojama įvairiausių moters orgazmų kolekcija. Tada neįmanoma nesijuokti",- pasakojo I.Dapkūnaitė.

Telkia jėgas prieš prievartą

Didžiulė "Vaginos monologų" sėkmė paskatino E.Ensler imtis ir dar vienos iniciatyvos - paskelbti V-dieną. Tai - šventė, sultlkianti įvairius moterų judėjimus prieš smurtą (angl. "violence"). E.Ensler V-dieną vadina didžiausiu stebuklu.

Apie jos ištakas rašytoja taip pat pasakoja savo "Vaginos monologuose".

"Keliaujant iš miesto į miestą, iš šalies į šalį, šimtai moterų laukdavo manęs po vaidinimo, kad papasakotų apie savo gyvenimą,- rašo E.Ensler.- Pjesė atpalaiduodavo jų atmintį, skausmą ir troškimus.

Kas vakarą aš girdėdavau tuos pačius pasakojimus moterų, kurios buvo išprievartautos vaikystėje, paauglystėje, jaunystėje, sulaukusios vyresnio amžiaus; moterų, kurios pabėgo iš namų, kad nebūtų mirtinai sumuštos vyrų; moterų, kurios bijo gyventi; moterų, kurios protėvių, brolių, pusbrolių, dėdžių, motinų ir tėvų buvo seksualiai išnaudojamos dar tuomet, kai net neturėjo supratimo apie seksą.

Pasijutau taip, tarsi būtų prasivėrusios durys į požemių karalystę ir man pasakojami dalykai, kurių neprivalėjau žinoti.

Tai padėjo man suvokti, kad nėra nieko svarbiau, kaip sustabdyti prievartą prieš moteris. Jų pažeminimas rodė žmonių nesugebėjimą gerbti bei ginti gyvenimo, ir jeigu padėtis nepasikeis, mūsų visų laukia galas".

Į fondą - milijonai dolerių

Pirmą kartą V-diena buvo paminėta 1998 metų vasario 14-ąją, per Valentino dieną. Tai - didžiulis šou, kuris prasideda "Vaginos monologų" skaitymu, o baigiasi sukrėtimą išgyvenusių moterų solidarumo mitingu ir aukų rinkimu į V-fondą.

Vienu įsimintiniausių V-dienos minėjimų tapo 2001 metų vasario 11-oji, kai 18 tūkst. žiūrovų susirinko "Madison Square Garden" salėje Niujorke paklausyti, kaip daugiau negu šešiasdešimt garsiausių pasaulio aktorių skanduos "Va-gi-na!"

Tą dieną į labdaringą V-fondą buvo surinkta daugiau kaip milijonas JAV dolerių, o vakare per pokylį "Hammerstein Ballroom" - dar du milijonai.

Iš šių lėšų remiamos įvairių šalių moterys, patiriančios smurtą, ginančios savo garbę ir orumą.

"V-dienos, kaip ir "Vaginos monologų", stebuklas įvyko, kadangi jis turėjo įvykti,- sako E.Ensler.- Moterys turi būti saugios ir galingos.

Tai - akivaizdi tiesa, bet, kaip ir vaginai, moteriai reikia dėmesio ir meilės, kad ji atsiskleistų".

 
© Kauno mažasis teatras. Visos teisės saugomos.